Daniel Sällberg är huvudägare och grundare av Sällberg & Co, som har utvecklat produkten GDPR Hero, ett verktyg som hjälper företag att hantera EU:s nya lagstiftning om personuppgifter. Företaget har vuxit med raketfart, och vi bestämde oss för att prata med Daniel för att höra mer om hans resa.

Daniel Sällberg, Sällberg & Co
Daniel Sällberg, Sällberg & Co

Kan du berätta lite om din bakgrund?

“Jag läste juristprogrammet på Lunds Universitet och tog examen förra våren. Jag älskade varje dag där, jag gillar att vrida och vända på saker så det var helt rätt miljö för mig. Jag är också civilekonom. När jag tog examen var jag helt inställd på att starta eget, så jag letade inkubatorplatser och gillade VentureLab bäst. De har ett bra stöd och en bred blandning av företag på plats.

“Efter examen visste jag att jag ville jobba med juridik, men på ett annat sätt än hos vanliga juristbyråer. Så jag gick in i detta med sparade pengar och jobbade extra under tiden och satte en deadline att jag skulle lyckas inom ett år.”

Vilka är ni som arbetar i företaget?

“Just nu är vi sex jurister, fem studenter och en civilingenjör med stor förhandlingsvana – och som hjälper oss med de tekniska säkerhetsaspekterna i dataskyddsförordningen.”

Vilka tjänster erbjuder ni? Och hur utvecklade ni dem?

“Det började med att jag som nyexaminerad började titta runt i branschen för att se var jag kunde tillföra mest värde, exempelvis var det fanns ny lagstiftning. Jag har specialiserat mig inom EU-rätt och insåg att GDPR är ett gemensamt problem för många företag. Jag ville erbjuda något som kunde användas av mindre företag utan att de måste betala en hög timtaxa till konsulter för att komma igång. Så jag inledde ett nära samarbete med ett IT-företag och byggde ett verktyg som liknar ett enkelt bokföringsprogram.”

“När programvaran (GDPR Hero) var klar kunde jag ta nästa steg. Jag genomförde utbildningar som gjorde att jag kunde anställa studenter och sedan har vi kunnat anställa jurister. Egentligen skulle vi behöva vara dubbelt så många för att hinna med den efterfrågan som vi har.”

“Jag började med målkunden och visionen var att nå företag med 1-99 anställda, men det är mest riktigt stora företag som hör av sig. Fördelen med det är att jag får bra referenskunder”, säger Daniel och ler.

“Vi startar med en internutbildning hos företaget och sedan får de hjälp av våra studenter att inventera företagets personuppgifter. Sedan gör våra jurister bedömningar och ser över företagets avtal.”

Vilka var dina utmaningar under det första året?

“Det svåraste var att tacka nej till betalande kunder för att i stället arbeta med att få klart verktyget. Du måste tro på din idé, våga låta det ta tid, samtidigt som du nätverkar och säljer.”

“Jag delade ut gratiskonton direkt för att få snabb feedback och har bett om hjälp längs vägen, alltid med fokus på nyttan för slutkunden. Försäljningen löste jag genom att hitta samarbeten, som exempelvis med IT-bolag som har varit snabbast att agera inom detta område. Tre viktiga samarbetspartners är Amesto, HiQ och Saldab IT, de har säljare som säljer vår produkt tillsammans med sina egna tjänster, produkter och system.”

“Det krävs många beslut hela tiden och jag funderar varje gång på vilka val som leder till framgång. Mitt eget jobb har gått från att 90 % av min tid handlar om juridik till kanske 40 %.”

Tycker du att du gjorde rätt val med att starta eget företag?

“Min egen motivation har inte förändrats, detta är en så stor möjlighet för mig, så jag ångrar mig absolut inte. Nu när jag har personalansvar är jag lite mer försiktig i besluten och jag tar betalt för allt jag gör för att kunna säkra upp våra löner.”

Rekommenderar du andra att ta steget?

“Absolut, man ska bara få ner sina levnadskostnader innan man börjar. Allt tar längre tid än du tror, var beredd på det. Gör heller inte allt själv utan hitta samarbeten. Det är bättre att ha en liten del av något som blir stort, än att försöka sköta allt själv.  Minska hindren, gör det tillsammans med andra när du kan.”

Inkubatorer är fantastiska på det sättet; har du en dålig dag kan du prata med någon annan, bolla idéer eller inspireras av andras framgång. Hitta en plats där du träffar folk och kan få synergieffekter.

Har du något tips om hur man ska börja om man har en idé?

“Sätt upp en plan och försök följa den. Men bli inte en perfektionist, utan gå ut och testa tidigt. Våga sätta igång och gör förbättringar efter hand. Ta in feedback och lyssna, var inte rädd att ändra riktning. Jag var så inställd på att min målgrupp var små företag att jag nästan sa nej till de stora företagen.”

Vad har ni på gång just nu inom Sällberg & Co?

“Vi lanserar en engelsk och norsk version av GDPR Hero denna veckan, den danska ligger fortfarande två veckor fram i tiden. Vi kommer också att medverka i ett seminarium om GDPR tillsammans med PWC den 10 oktober. Vi inleder även en ny, nästan slutsåld, utbildningsrunda tillsammans med OMMH Utbildning i Malmö, Göteborg och Stockholm.”

Prova GDPR med Ideon-rabatt

Alla Ideon-bolag kan skaffa GDPR Hero med 20 % rabatt. För att få rabatten gör du så här: Ange koden IDEON i beställningsmallen på gdprhero.se.

“Jag vill gärna ha er feedback om verktyget”, hälsar Daniel.

Tre snabba frågor om GDPR till Daniel

Det är mycket prat om GDPR just nu, ska företagen vara stressade och rädda för detta?

“Företagen ska inte stressa, men de ska se över företagets personuppgifter. En sak att tänka på är att i samarbeten med andra företag blir de gemensamt ansvariga för hanteringen av datan. Det kan bli svårare att vara underleverantör om man inte kan visa att man är en pålitlig part. De stora företagen kommer vara de som sätter press, mycket mer än datainspektionen. Men det betyder också att det går att ta marknadsandelar om man är duktig på detta och följer förordningen.”

Se GDPR som en möjlighet i stället för ett hot.

Vad står på spel om jag inte har kontroll på min data?

“Du kan riskera sanktionsavgifter på upp till 4 % av omsättningen, men också minskat förtroende hos kunder och samarbetspartners. Tro inte att detta är en trend som försvinner, det kommer snarare bli hårdare över tid. Ditt företag kan få stora fördelar om ni är tidigt ute. Du vill ju inte behöva anpassa dig efter den första boten.”

Vilken typ av data ska jag vara extra vaksam på och börja planera rutiner för?

“De personuppgifter som ni delar med er av till underleverantörer eller som ni fått genom samarbetspartners eller uppdragsgivare har ni i regel minst kontroll över. Enligt förordningen är ni gemensamt ansvariga och ni kan då råka ut för sanktionsavgifter för att någon annan i kedjan har gjort fel. Se till att ha biträdesavtal på plats, både för att uppfylla förordningen och för att minska era egna risker.”

“Det viktigaste är annars att man utbildar sig och har koll på de grundläggande reglerna. Ta fram en plan för hur företaget ska hantera personuppgifter och se till att det finns ett syfte med varje behandling. Se över om ni kan rensa bort onödiga uppgifter, då har ni kanske hälften så mycket data att hantera och ta ansvar för.”

“Tänk också på vem som har tillgång till uppgifterna inom företaget, bara för att ni har lagstöd för att hantera en personuppgift betyder inte det att alla på företaget har rätt till informationen. Vissa kategorier av personuppgifter anses vara extra känsliga, såsom information om hälsa och privatekonomi och här ställs högre krav.”

Mer om Sällberg & Co och GDPR Hero

Se mer om verktyget GDPR Hero: www.gdprhero.se

Läs mer om Sällberg & Co

Anmäl dig till frukostseminariet med PwC och Sällberg & Co

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *